Історія та сучасність Держави очима студентської молоді

12 – 13 грудня 2015 року відбувалася реалізація проекту «Історія та сучасність Держави очима студентської молоді».

Головною метою проекту є сприяти формуванню української громадської ідентичності у студентів ДЗ «Луганського Національного Університету імені Тараса Шевченка» шляхом проведення циклу спеціалізованих освітніх заходів.

Організаційний етап проекту проводився у Старобільську, у Харків відбулася зустріч з представниками Української Миротворчої школи, а екскурсії відбувалися у с. Сковородинівка Золочівського району Харківської обл.

В проекті брали участь 25 студентів ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка» різних курсів, спеціальностей та вікових категорій. У групі були присутні також студенти пільгових категорій – 1 – дитина з числа позбавлених батьківської опіки, 1 – дитина – інвалід, 10 дітей, що мають статус ВПО та мешкають у гуртожитку. Загалом у проекті брали участь 25 осіб: студенти та викладачі.

Опис проекту

В період з травня 2014 року дотепер насильницькими засобами проросійськими силами було перервано інформаційний потік з вільних територій України на окуповані. У зв’язку з чим у населення, особливо у молоді, що мігрує з цієї зони, формується хибне уявлення та сприйняття подій сьогодення.

Інформаційна доктрина самопроголошених так званих «республік» спрямована на формування образу України, як «ворога, загарбника, хунти» тощо. Однобічне подання новин, повне загарбання інформаційного простору на окупованих територіях сприяє підтриманню цією «доктрини». За той час, що триває АТО, у молоді, яка з різних причин вимушена мешкати на непідконтрольній території, почало формуватися специфічне ставлення не тільки до подій сьогодення, а й до подій минулого. В протидію справжньому іміджу воїна ЗСУ окупаційною пропагандою створюються образи псевдогероїв з так званих «ополченців». Всі події сьогодення подаються у дзеркальному відображені. 

На сьогодні з 580 осіб, що стали студентами 1 курсу у 2015 році понад 150 осіб постійно мігрують до непідконтрольних територій. З загальної кількості студентів університету понад 1/4  частина – постійно перебуває у зоні АТО. Не слід забувати, що сам університет зі всіма структурними підрозділами знаходиться у евакуації та перебуває у замкненому просторі малого провінційного міста, де переважають проросійські настрої місцевого населення.

Тому виникає негайна потреба у проведенні інформаційної роботи для молоді, що виїздить з зони АТО. Позитивними наслідками цієї діяльності має стати формування правдивого світогляду, потяг до вивчення історії власного народу, розповсюдження  власних вражень та знань. Ще одним чинником до проведення подібних акцій є те,  що студентська молодь періодично повертається на окуповані території де відвідує рідних, спілкується з однолітками, тому інформація поширюється не через традиційні канали (СМІ, телебачення, радіо), які повністю підконтрольні загарбникам, а з «перших вуст», від безпосередніх учасників подій. Тому йтиме опосередкований вплив на мешканців непідконтрольної території, що сприятиме усвідомленню всієї неправдивості інформації, яку нав’язує проросійська пропаганда та необхідність пошуку інших джерел інформування.

Тому основними заходами для реалізації проекту є:

  1. Сформувати ініціативну групу із студентів ЛНУ імені Тараса Шевченка, що є ВПО. – Група сформована за результатами співбесід та встановленням у претендентів активної життєвої позиції.
  2. Розробити і провести цикл освітніх заходів: екскурсійний тур пам’ятками історії Харкова; диспут з залученням представників УМШ з тематики збереження зв’язку поколінь, відновлення історичної пам’яті (запрошення О. Зінчнека); перегляд фільмів про діяльність УМШ, про жінок-миротворців тощо. – Цикл заходів був розроблений та проведений у повному обсязі. Але з нагоди новорічних свят та вивчення традицій свого народу, з метою «доторкнутися» до джерел народних звичаїв – екскурсію пам’ятками міста Харкова було замінено на поїздку до с. Сковородинівки та участі у святкуванні (відновленні інсценуванні) традиційного обряду «Вечорниць на Андрія». Досвід проведення показав, що це рішення було вірним. Студенти настільки «включились» у проведення заходу, що на зараз вже по поверненні додому зайнялись вивченням традицій та звичаїв. Готується театралізована постановка до Масляної. Вже з залученням школярів міста та району.
  3. Організувати зустріч зі студентською молоддю м. Харкова для обміну досвідом та враженнями. – Захід вдався на всі 100%. На зустрічі були присутні студенти ЛНАУ, представники студентської молоді м. Харкова.
  4. Встановити «зворотній зв’язок» шляхом ведення студентами блогів у соцмережах, створення циклу відео-роліків вражень, фото буклетів.- Виконання цього пункту ще продовжується, тому, що молодь повертається до своїх домівок на канікули, там обмінюється досвідом, як і було заплановано у проекті.
  5. Провести оцінку реалізації проекту, розробити подальші заходи для продовження спілкування та становлення міцних інформаційних зв’язків. – Виконання цього пункту ще продовжується, тому що молодь повертається до своїх домівок на канікули, там обмінюється досвідом, як і було заплановано у проекті.

За набутим досвідом – проведення бесід, лекцій (викладачі) за місцем мешкання, навчання студентів, ведення учасниками проекту власних блогій, сайтів у соцмережах.

По завершенні проекту у молоді буде розпочато створення моделі сталого світогляду ВПО. Реалістичне сприйняття подій сьогодення та зацікавленість вивченням історичної пам’яті. Розповсюджена незаангажована інформація від учасників проекту як найменше серед 1000 людей, що мешкає на непідконтрольній території (кожен учасник має 2 батьків, приблизно 5 близких друзів, 15 людей, з ким спілкується у соцмережах, 15 однокурсників, 5-10 сусідів = (2+5+15+15+10)*25=1175 людей), що буде сприяти змінам у суспільстві, навколишньому соціальному середовищі (батьки, однолітки, тощо), буде розпочато формування української громадської ідентичності.

Неочікуваним, але дуже приємним, партнером у реалізації проекту став туристичний розважальний центр «Оберіг-тур».

Спеціалісти цього закладу супроводжували нас на етапі підготовки до реалізації проекту, вносили слушні пропозиції, допомагали з пошуками закладів харчування, надавали всебічні консультації. А наостанок ще й подарували безкоштовну пішу екскурсію містом. За що ми їм дуже вдячні. Особливо Буйновій Наталі, яка й була ключовою особою.

Та інформація, яку розповіла пані Наталя під час пішої екскурсії,  проїзду до селища Сковородинівки, та екскурсії по садибі не просто впала у душі, а примусила замислитися молодь й навіть старших осіб (керівник та модератор проекту).  

Екскурсії

DSC01295 DSC01305DSC01353 DSC01355DSC08284 DSC01407 DSC01420 DSC01423 DSC01427 DSC01443 DSC01444 DSC01447 DSC01449 DSC01452 DSC01457 DSC08227 DSC08254 DSC08266 DSC08277

Зустріч з Українською Миротворчою школою

DSC01348 DSC01339